SZÉKELYFÖLDI KIRÁNDULÁS A HATÁRTALANUL PÁLYÁZAT KERETÉBEN
- ELŐKÉSZÍTŐ FOGLALKOZÁS IDŐPONTJA, RÖVID LEÍRÁSA
Dátum: 2023.05.14.
Leírás: A Határtalanul pályázat keretében Erdélybe utazó, 7.a és 7.b osztályos tanulók előkészítő foglalkozáson vettek részt a pedagógusokkal együtt. Az őket Erdélybe kísérő tanárok előadásában megismerkedtek a 6 napos program tervével, az útvonallal. De ezen kívül még sok fontos információról is tájékoztatást kaptak. Így tájékoztatást kaptak az Erdélyben élő magyarság létszámáról, az államhatáron kívüli elhelyezkedés történelmi okairól, a meglátogatandó települések magyarságának történetéről, jelenéről. Térképen megkeresték az úti célokat, megismerték a meglátogatásra kerülő települések, nevezetességek földrajzi elhelyezkedését. Megvizsgálták Erdély összlakosságának etnikai összetételét, a célország, illetve települései magyarságának történetét, jelenét, a célországban élő összlakosság etnikai összetételét. Ismertetésre került térképek és képek segítségével a tanulmányi kirándulás részletes programja. Bemutatót láthattak a parajdi sóról, a székelyföldi sóbányászat történetéről, a korondi kerámiamesterségről, az ezeréves határról is. Az elhangzottakat játékosan a Kahoot program segítségével ellenőrizték vissza, melyet az egyik pedagógus koordinált. Ehhez felhasználták a tanulók az okostelefonjaikat és az iskola tabletjeit. Ez játékos, élményszerű volt a kiránduló diákság számára. Az előkészítő órán elhangzanak a toleráns és kooperatív viselkedés alapszabályai, illetve balesetvédelmi oktatás is.
- A SZÉKELYFÖLDI KIRÁNDULÁS MEGVALÓSÍTÁSA
2023. május 8-13-ig iskolánk 36 tanulója és 4 pedagógusa a Határtalanul! pályázat keretében (pályázati azonosító: HAT-KP-1-2022_1-001612) Székelyföldre utazott egy csodálatos kirándulásra.
1. nap – 2023.05.08.
A diákokkal az iskola előtt együtt gyülekeztünk kora reggel. Az osztályfőnökök már előre összeszedték, és ellenőrizték az iratokat. A TENSI Kft. szervezte az utazást, a programokat. Az autóbusszal érkező utazási iroda által küldött munkatárs ellenőrizte az iratok érvényességét, majd bepakoltunk az autóbuszba, és útnak indultunk.
Ártánd határátkelőhelynél léptünk át Romániába, majd megálltunk, bevártuk a többi buszt, hogy konvojban haladhassunk tovább, egészen a szállásig Korondra. Utunkat megszakítva, megnéztük Bánffyhunyad központjában a református templomot. A lelkész volt az idegenvezetőnk, aki sok érdekes dolgot mesélt a templom múltjáról, jelenéről. Elmesélte, hogy a templomot a 13. században építették, mennyezetét 112 fakazetta borítja, melyet kézzel festettek. Kossuth temetésére szánt koszorút vitrinben őrzik az utókornak emlékezetül. A templom meglátogatása után tovább indultunk úti célunk, Korond irányába.
Útközben láttuk a buszból a Tordai-hasadékot, Erdély egyik legismertebb természeti látványosságát. Korondon több szálláshelyen osztották el az együtt érkező iskolákat. Szerencsére iskolánk egy csodás kis helyre, a Zöld Tündér Panzióba került, ahol kedves vendéglátásban volt részünk. A finom vacsora után kipihentük a hosszú út fáradalmait.
2. nap – 2023.05.09.
Gyimesbükkre, az ezeréves határhoz utaztunk el. Itt található meg a 30-as vasúti őrház, az Ezeréves határ legfontosabb szimbóluma, amely a román-magyar állam közti szerződés alapján létrejött, Csíkszereda-Gyimesbükk-Palánka-Kománfalva vasútvonal részeként épült 1896-1897 között. Ez volt a legkeletibb ilyen őrháza az egykori MÁV-nak, azaz a Magyar Királyi Államvasútnak. Utazás közben láttuk Csíksomlyón a kegytemplomot. Ez a világszerte ismert római katolikus Mária-kegyhely, középkori eredetű. Pünkösdi búcsújára több százezer zarándok érkezik minden évben. Ezt követően ellátogattunk a székelyek nevezetességéhez, a csíki chipsgyárba és a felnőttek a sörgyárba. Elkalauzoltak bennünket a gyárban, de a finom chips és sör titkát nem árulták el nekünk. Átutaztunk Máréfalván, ahol 95 különböző székelykaput láthattunk. Átutaztunk Szentegyházán is. Itt lehet felmenni a csodálatos Fogarassy-havasokba. A Szépvízi-víztározó mellett is elmentünk. Ez látja el Székelyudvarhelyet vízzel. A Gyimesi-szorosban lakó csángókról megtudtuk, hogy állattenyésztéssel és fakitermeléssel foglalkoznak.
3. nap – 2023.05.10.
Korondon meglátogattuk az iskolát. Megismertük az iskola és a település történetét, a fazekasság múltját. A korondi sófeldolgozóban egy rövid bemutatót tekinthettünk meg. Itt mindenki kapott 1 kg sót ajándékba, de vásárfiákat is beszereztünk magunknak. Elutaztunk Farkaslakára, a Kossuth-díjas székely író, Tamási Áron sírjához. Megtudtuk, hogy a település a farkasokról kapta a nevét. Megkoszorúztuk Tamási Áron sírját, egy rendhagyó irodalomóra keretében megismerkedtünk Tamási Áron munkásságával. A gyerekek megtudták, hogy fő műve az Ábel trilógia volt. Farkaslaka híres a kürtös kalács készítésről is. A faluban lévő szálloda, a Trianon emlékmű mellett az Ábel bölcsője panzió, nem véletlenül.
Utazásunk közben láttunk baksákat, melyekről megtudtuk, hogy már csak 6 család foglalkozik szénégetéssel itt. Egy baksa 4 méter magas, a tetejét minden nap döngölni kell.
1 baksához 100 méter, 1 méteres darabokban lévő fát használnak fel. Útközben Farkaslakáról Korondra láthattuk a Gordon-hegyen a Jézus Szíve szobrot.
4. nap – 2023.05.11.
Ellátogattunk Fenyőkútra, ahol megnéztük, hogy miért vert kenyér a kemencében sült kenyér. Ezt követően megvendégeltek bennünket házi zsíros, lilahagymás házi kenyérrel. De ehettünk házi áfonya lekváros házi kenyeret is, áfonyás és diós sajttal. Ezt követően szekerekre ültünk, és meglátogattuk a Fenyőkúti tőzegmohalápot. A gyerekeknek itt egy rendkívüli biológia órában volt részük, hiszen megtudták, hogy a tőzegláp hogyan keletkezett. Hallhattak arról, hogy a tőzeg tetején tőzegáfonya, erdei fenyő, lucfenyő található. Végigsétáltunk a fapallókból álló tanösvényen. Fenyőkút és Pálpataka településre ellátogatva, megtudtuk, hogy ez Korondtól 7 km-re, magasan a hegyekben van, de közigazgatásilag Korondhoz tartoznak, a gyerekek gyalog járnak le Korondra az iskolába. Meglátogattuk Tófalvi Zita műhelyét, aki gyógynövényekből teákat, lekvárokat, cseppeket és szörpöket készít. Előadást tartott a gyerekeknek a növények gyógyító hatásairól, melyet sajnos, ma már egyre jobban elfelejtenek. Mesélt a gyermekláncfű, a fenyőrügy, a bodza, a csalán, a kakukkfű, a citromfű, a menta, a levendula, a fekete ribizli, a tőzegáfonya, a szeder, az eredi málna, a som, a csipkebogyó, a homoktövis, a galagonya, a kökény gyógyító hatásairól. Szerda este folklór esten vettünk részt, ahol a népviseletbe öltözött székely gyerekek székely táncot és énekeket adtak elő. Az est végén együtt énekeltük velük a Székely himnuszt, majd egy kis kürtöskaláccsal vendégeltek meg bennünket.
5. nap – 2023.05.12.
Szovátára látogattunk el. Megtudtuk, hogy a Medve-tó egy heliotermikus állóvíz, mélysége 19 méter. Parajdon átutaztunk. Úton a Medve-tó felé a Kis Küküllő folyó mentén, szerpentinen kanyarogtunk. Medve-tó, mely nevét a felülről kiterített medvebőrhöz hasonló alakjáról kapta. A Békás-szorosról megtudtuk, hogy tektonikus földmozgás eredményeként jött létre. 3 része van: 1. A pokol torka; 2. A pokol kapuja, 3. A pokol tornáca. Út közben láttuk az Oltárkövet, mely egy mászóparadicsom. Bözödújfalun idegenvezetőnk elmesélte az elárasztott falu történetét, miközben láttuk a falu helyét elfoglaló víztározót. Kőrispatakra igyekeztünk, a szalmakalap múzeumba. A helyi lelkész-Lajos bácsi- felvázolta előttünk a falu sorsát, hogyan menekült meg a falu népe a szalmaszálba kapaszkodva. Egyedüli megélhetésük származik belőle. 40 m fonatért adtak régen 1 kg kenyeret ( a mindennapi kenyerünket add meg nekünk …). A szalmafonást mindenki kipróbálhatta, elkészíthették a gyerekek saját angyalkájukat. A kalap varrását maga a lelkész mutatta be, lábbal hajtott régi masináján. A búza útjáról sokat mesélt a faluból Sanyi bácsi, aki a régi malomban kalauzolt minket. Ittunk a csodakútból és ebédre helyben finom lángost sütöttek nekünk. Az udvaron egy kőmúzeum is helyet kapott. Az érdekes formájú köveket mind a patak vize faragta, amely a falu nevét is adta. Úton visszafelé megálltunk a kopjafás emlékműnél, ami mementó, Bözödújfaluért.
6. nap – 2023.05.13.
Ez a nap már az utazással telt. Az erre a napra szánt programok elmaradtak a gyors hazaérkezés érdekében. (Marosvásárhely)
Ez a 6 napos erdélyi kirándulás sok szempontból hasznos volt, Hiszen a 7. osztályos tanulóink egy csapattá kovácsolódtak össze. Új barátságok születtek, és mi, pedagógusok, új oldalukról ismerhettük meg a gyerekeket. Azzal, hogy történelmi, kulturális emlékekhez jutottunk, a nemzeti identitásunk, az egy nemzethez tartozás érzése még jobban elmélyült.
Köszönettel tartozunk a Berettyóújfalui Tankerületi Központ dolgozóinak, a TENSI Kft. szervezőinek ezért a csodálatos útért!
Kísérő pedagógusok: Kurtán Mónika, Herczegh Barna, Gyulai Andrea, Kulcsár Istvánné
3. ÉRTÉKELŐ ÓRA IDŐPONTJA, RÖVID LEÍRÁSA
Dátum: 2023.05.26.
Leírás: Az Erdélyben történő kirándulásról visszaérkezve a részt vevő tanulók és kísérő tanáraik részvételével, 2023. május 26-án Határtalanul! értékelő órát tartottunk, ahol Power Point-os bemutatóval végigkövettük az utazásunk állomásait napokra lebontva, melyet élménybeszámolók követtek. Az értékelő óra előkészítése már Erdélyben megkezdődött, amikor is a kísérő tanárok 12 csoport számára feladatot osztottak ki. A tanulóknak hazatérve csapatmunkában fel kellett készülniük egy-egy olyan területről, témáról, ami a 6 napos, Erdélyben történő kirándulás során meglátogatásra került.
A témák a következők voltak: Bánffyhunyad, Csíksomlyó, Ezeréves határ, Székelykapuk, Gyimesek, Korond, Farkaslaka, Fenyőkúti tanyavilág, Szováta, Medve-tó, Gyilkos-tó, Békás-szoros. Kőrispatak, Böződújfalu. A gyerekek egymással együttműködve 12 darab ppt prezentációt készítettek, melyet a 6. osztályos tanulók számára előadtak. Így a kisebbek is tájékoztatást kaptak arról a sok, határontúli értékről, melynek meglátogatása a jövő évi Határtalanul pályázat keretében előttük áll. A célország magyarságáról a tanulmányi kirándulás eredményeképpen szerzett személyes tapasztalatok és a külhoni magyarságról szerzett ismeretek áttekintése egy rövid, tanulóknak szóló kérdőívvel záródott. Az óra végén az egyik kísérő tanár röviden összegezte, hogy a tervezett célok mennyire és milyen módon valósultak meg, milyen tapasztalatokat szereztek.
4. TÉMANAP BEMUTATÁS A NEMZETI ÖSSZETARTOZÁS NAPJÁN
Iskolánk több száz tanulója megtanulta Szarka Tamás: KÉZFOGÁS című dalát, mely az összmagyarság összetartozásának egyik jelképévé vált az elmúlt években. A Berettyóújfalui József Attila Általános Iskola és Alapfokú Művészeti Iskola ebben az évben is csatlakozott ahhoz a közös énekléshez, melyet a Nemzeti Összetartozás Napja alkalmából már hatodik éve rendeznek meg egy napon, egy időben. Idén június 2-án, 11 órakor Berettyóújfalu főtéren az iskola tíz osztályának 265 tanulója és tíz pedagógusa énekelte el az összetartozás himnuszát. Az esemény a „Határtalanul” pályázat egyik elem is volt. A Kézfogás című dal eléneklésével ünnepeltük a Nemzeti Összetartozás Napját. A hazájuktól elszakított magyarokat az összetartozásba vetett hit tartja össze és ez egyben megmaradásuk záloga is. A külhoni magyarság megőrizte nyelvét, kultúráját, nemzetéhez való ragaszkodását. Az eseményről a BERETTYÓ TV felvételt készített, mely megtekinthető a következő linken.
https://www.youtube.com/watch?v=5oVMcAlvCgI